
Według ajurwedy dominująca dosza (wata, pitta lub kapha) określa konstytucję danego człowieka, jego stan na poziomie psychicznym, fizycznym, emocjonalnym i duchowym. Co się dzieje, jeśli u jednej osoby dominują aż dwie dosze?
Osoby o dwudoszowej konstytucji to osobowości, które w pewnym sensie zawsze są „rozdwojone”: w pewnych warunkach będzie dominować u nich jedna dosza, a w innych sytuacjach będzie odzywać się druga dosza.
Spójna osobowość charakterystyczna dla osób, u których dominuje jedna dosza, jest trudniejsza do osiągnięcia dla tych, u których dominują dwie dosze.
W tym artykule charakteryzujemy osoby, u których dominują dwie dosze:
Wata-pitta
Osoby wata-pitta zazwyczaj mają słabe krążenie i lubią ciepło, co jest cechą charakterystyczną wata, lecz ich natura pitta sprawia, że mogą znosić gorąco tylko w określonych granicach.
Pitta sprawia, że bardzo lubią jeść, ale wata powoduje, że trudno im będzie strawić duży posiłek.
Wiele cech wata-pitta to połączenie właściwości obu tych dosz. Często takie osoby mają pofalowane włosy, co jest połączeniem kręconych włosów wata i prostych pitta.
Bardzo często wpływy wata i pitta dominują na zmianę u osób o konstytucji wata-pitta. Kiedy równowaga u takiej osoby jest zaburzona, w reakcji na stres często pojawia się lęk na zmianę z gniewem. Może to prowadzić do tego, iż osoby te będą dążyć do dominacji lub zastraszać innych. O ile aspekt pitta wiąże się z potrzebą kontrolowania, o tyle obecność wata sprawia, iż wątpimy w siebie i swoją zdolność do kontroli. Pójście na wewnętrzny kompromis może sprawić, że zdominujemy słabszych od siebie.
Zdrowe, zrównoważone osoby typu wata-pitta łączą w sobie zdolność wata do oryginalnego sposobu myślenia oraz doświadczenie pitta w przekładaniu teorii na praktykę.
Cechą wspólną tych dwóch dosz jest lekkość i intensywność. Właściwe ukierunkowanie tej intensywności w celu samorozwoju wymaga ujarzmienia lekkości. W przeciwnym razie tendencja wata do ciągłego kontrolowania bólu oraz skłonność pitta do nałogowego intensyfikowania uczuć wciągnie osobę o tej dwudoszowej konstytucji w jeszcze głębszy nałóg niż w przypadku osób o jednodoszowej konstytucji wata lub pitta.
Typ wata-pitta najbardziej potrzebuje stabilności. Wymaga zrównoważenia za pomocą ciężkości charakterystycznej dla kapha, czyli czynnika, który w najmniejszym stopniu występuje w ich osobowości.
Osoby o konstytucji wata-pitta powinny stosować dietę pozwalającą na kontrolowanie doszy wata jesienią i zimą, a dietę kontrolującą pitta – wiosną i latem. Ponieważ smak ostry zwiększa zarówno wata, jak i pitta, a smak słodki sprawuje kontrolę nad obiema tymi doszami, osoby wata-pitta w szczególności powinny unikać pikantnych, ostrych pokarmów oraz wywoływanego przez nie gniewu. W przypadku konstytucji wata-pitta najważniejszym i najbardziej wskazanym jest smak słodki.
W następnym tygodniu scharakteryzujemy osoby o innych typach dwudoszowach – pitta-kapha i wata-kapha.
Opracowanie na podstawie:
Prakriti. Odkryj swoją pierwotną naturę. Robert E. Svoboda. Książka ukazała się w serii a-ajurweda.pl, nakładem wydawnictwa A-ti information services, Kraków 2013.