
Umysł posiada energię prany. Prana daje nam energię, witalność, elastyczność. Przepływ wrażeń zmysłowych, nasza ekspresja, koncentracja, otwartość umysłu, rozwój, poczucie zakorzenienia – sprawdź, za co jeszcze odpowiada prana?
Prana na poziomie psychologicznym odpowiada za naszą otwartość na mentalne doznania, wrażenia, emocje i idee. Daje nam energię, witalność i bystrość umysłu.
W stanie zaburzonym prana przyczynia się do powstania niewłaściwych pragnień i zachcianek niemożliwych do zaspokojenia. Kierujemy się wtedy nieodpowiednimi motywami, zmierzamy w złym kierunku. Gonimy za zdobyciem rzeczy materialnych, a nie podążamy za swoją wewnętrzną inspiracją.
Apana na poziomie psychologicznym kontroluje naszą zdolność do pozbywania się negatywnych myśli i emocji, które zmieniają się w toksyny w umyśle. Sprawia, że potrafimy zachować dystans i obiektywność oraz działa jako nasz mentalny układ odpornościowy.
W stanie zaburzonym apana wywołuje lęk i przygnębienie. Blokują nas nieprzetrawione, nieprzepracowane doświadczenia, które nas przygniatają, sprawiają, że jesteśmy przytłumieni, stłamszeni i słabi.
Samana ułatwia „trawienie mentalne”, odżywia umysł i daje mu zadowolenie. Zapewnia umysłowi zdolność rozróżniania, koncentracji i zachowania równowagi. Dzięki niej możemy się zjednoczyć z tym, na czym skupiamy umysł i serce.
W stanie zaburzenia samana powoduje przywiązanie i chciwość. Kurczymy się w sobie, jesteśmy wewnętrznie ściśnięci i mało elastyczni, trzymamy się swoich przekonań.
Wjana sprzyja „mentalnemu krążeniu”, swobodnemu przepływowi idei i emocji. Zapewnia wszechstronność, sprawność i niezależność umysłu.
W stanie zaburzonym wjana wywołuje poczucie oddzielenia, nienawiści i wyobcowania. Nie jesteśmy w stanie zjednoczyć się z innymi ani zachować poczucia więzi z tym, co robimy. Nasza energia ulega wówczas rozproszeniu, a umysł wpada w dezintegracje.
Udana dostarcza pozytywnej energii mentalnej, woli i siły. Daje nam radość i entuzjazm oraz pomaga obudzić nasz wyższy potencjał duchowy i twórczy.
W stanie zaburzonym prowadzi do pojawienia się dumy, samowoli i arogancji. Tracimy poczucie zakorzenienia, starając się wznieść zbyt wysoko, i tracimy kontakt z własnymi korzeniami.
A zatem prana to nasza pozytywna, życiowa siła napędowa, nasza zdolność do ruchu i rozwoju. Apana to nasza zdolność do wycofywania energii i wydalania. Wjana to nasza zdolność do samoekspansji, podczas gdy samana to zdolność zatrzymywania i kurczenia się. Udana to umiejętność wznoszenia się, sięgania wyżej i rozwoju.
Tych pięć rodzajów prany to pięć sposobów przejawiania się naszej energii. Gdy nauczymy się, jak z nich korzystać, możemy zyskać kontrolę nad wszystkimi aspektami swojego życia.
Przeczytaj także:
Aromaty i olejki w praktyce jogi
Dieta praniczna w praktyce jogi
Opracowanie na podstawie:
Joga i ajurweda. Samouzdrawianie i samourzeczywistnienie. David Frawley. Książka ukazała się w serii a-ajurweda.pl, nakładem wydawnictwa A-ti information services, Kraków 2011.