Welcome to a-ajurweda.pl - an information service on ayurveda in Polish

We are a Polish publisher of books on ayurveda and information service which aims to spread knowledge of Ayurveda in Poland. We run an Internet and stationary shop with books, natural and ayurvedic products. Our brands:

Please contact us...

Sales of products: sklep@a-ti.pl
Publishing: redakcja@a-ti.pl
Phone: +48 603 440 800

a-ti sp. z o.o
ul. Zamkowa 18/14
30-301 Kraków, Poland
Tax ID: PL 676 246 61 48

×
  • ajurweda
  • joga
  • książki o ajurwedzie
  • zdrowy styl życia
joga i ajurweda
Umysł w praktyce jogi

Umysł posiada energię prany. Prana daje nam energię, witalność, elastyczność. Przepływ wrażeń zmysłowych, nasza ekspresja, koncentracja, otwartość umysłu, rozwój, poczucie zakorzenienia – sprawdź, za co jeszcze odpowiada prana? 

Prana na poziomie psychologicznym odpowiada za naszą otwartość na mentalne doznania, wrażenia, emocje i idee. Daje nam energię, witalność i bystrość umysłu.

W stanie zaburzonym prana przyczynia się do powstania niewłaściwych pragnień i zachcianek niemożliwych do zaspokojenia. Kierujemy się wtedy nieodpowiednimi motywami, zmierzamy w złym kierunku. Gonimy za zdobyciem rzeczy materialnych, a nie podążamy za swoją wewnętrzną inspiracją.

Apana na poziomie psychologicznym kontroluje naszą zdolność do pozbywania się negatywnych myśli i emocji, które zmieniają się w toksyny w umyśle. Sprawia, że potrafimy zachować dystans i obiektywność oraz działa jako nasz mentalny układ odpornościowy.

W stanie zaburzonym apana wywołuje lęk i przygnębienie. Blokują nas nieprzetrawione, nieprzepracowane doświadczenia, które nas przygniatają, sprawiają, że jesteśmy przytłumieni, stłamszeni i słabi.

Samana ułatwia „trawienie mentalne”, odżywia umysł i daje mu zadowolenie. Zapewnia umysłowi zdolność rozróżniania, koncentracji i zachowania równowagi. Dzięki niej możemy się zjednoczyć z tym, na czym skupiamy umysł i serce.

W stanie zaburzenia samana powoduje przywiązanie i chciwość. Kurczymy się w sobie, jesteśmy wewnętrznie ściśnięci i mało elastyczni, trzymamy się swoich przekonań.

Wjana sprzyja „mentalnemu krążeniu”, swobodnemu przepływowi idei i emocji. Zapewnia wszechstronność, sprawność i niezależność umysłu.

W stanie zaburzonym wjana wywołuje poczucie oddzielenia, nienawiści i wyobcowania. Nie jesteśmy w stanie zjednoczyć się z innymi ani zachować poczucia więzi z tym, co robimy. Nasza energia ulega wówczas rozproszeniu, a umysł wpada w dezintegracje.

Udana dostarcza pozytywnej energii mentalnej, woli i siły. Daje nam radość i entuzjazm oraz pomaga obudzić nasz wyższy potencjał duchowy i twórczy.

W stanie zaburzonym prowadzi do pojawienia się dumy, samowoli i arogancji. Tracimy poczucie zakorzenienia, starając się wznieść zbyt wysoko, i tracimy kontakt z własnymi korzeniami.

A zatem prana to nasza pozytywna, życiowa siła napędowa, nasza zdolność do ruchu i rozwoju. Apana to nasza zdolność do wycofywania energii i wydalania. Wjana to nasza zdolność do samoekspansji, podczas gdy samana to zdolność zatrzymywania i kurczenia się. Udana to umiejętność wznoszenia się, sięgania wyżej i rozwoju.

Tych pięć rodzajów prany to pięć sposobów przejawiania się naszej energii. Gdy nauczymy się, jak z nich korzystać, możemy zyskać kontrolę nad wszystkimi aspektami swojego życia.

 

 

Przeczytaj także:

 Aromaty i olejki w praktyce jogi

Jak zioła wpływają na umysł

Dieta praniczna w praktyce jogi

 

 

 

 

Opracowanie na podstawie:

Joga i ajurweda. Samouzdrawianie i samourzeczywistnienie. David Frawley. Książka ukazała się w serii a-ajurweda.pl, nakładem wydawnictwa A-ti information services, Kraków 2011.

Copyright © a-ti sp. z o.o. 2014
Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja:
VArts.pl