
Co to znaczy sattwiczna natura umysłu? Czym jest radżas, a czym tamas? Co o lękach i niepokojach umysłu mówi ajurweda? Poznaj trzy typy mentalności według ajurwedy. Jak przejść od stanu pobudzonego i kontrolującego umysłu do spokoju, satysfakcji i zadowolenia? Sprawdź.
Kluczem do zdrowia, kreatywności i duchowości jest dominacja sattwy. Osoby o cechach sattwicznych charakteryzują się harmonijną naturą oraz łatwo się adaptują, co w dużym stopniu chroni je przed chorobami. Ludzie tacy dążą do równowagi i cieszą się spokojem umysłu. Postrzegają każdy przejaw życia jako doświadczenie, dzięki któremu się uczą i szukają tego, co dobre. Chorobę starają się zrozumieć, a nie zdławić.
Osoby o cechach radżas mają dużo energii, lecz spalają się z powodu nadaktywności. Ich umył jest wciąż pobudzony i rzadko spokojny. W większości spraw zajmują zdecydowane stanowisko i dążą do kontroli nad innymi. Są niecierpliwe i niekonsekwentne w rozwiązywaniu problemów. Niechętnie poświęcają czas na leczenie i nie biorą za nie odpowiedzialności, a za swoje problemy obwiniają innych.
Osoby o cechach radżas potrafią osiągać swoje cele i zasadniczo sprawują kontrolę nad swym życiem. Nie zdają sobie jednak sprawy ze swojego celu duchowego i w pogoni za szczęściem są zdominowane przez ego. Życie przynosi im różne wstrząsy, z których powodu cierpią.
Osoby typu tamas cechują się głębokimi blokadami psychicznymi. Ich energia i emocje charakteryzują stagnacja i wyparcie. Zwykle nie wiedzą, co naprawdę jest ich problemem. Nie potrafią się o siebie zatroszczyć. Traktują swoją chorobę jako nieuniknioną i nie korzystają z metod, które mogłyby przynieść im ulgę. Nie lubią brać odpowiedzialności za swoje życie.
Ajurweda pokazuje, jak terapie uzdrawiające są powiązane z trzema gunami. Dzięki temu zyskujemy głębokie zrozumienie procesu uzdrawiania. Terapie sattwiczne są skuteczne dzięki cechom sattwicznym, takim jak miłość, spokój i brak przemocy. Terapie radżas działają dzięki cechom radżas czyli pobudzeniu, stymulacji i zapewnieniu energii. Terapie tamas oddziałują zaś dzięki cechom tamas, takim jak uspokojenie i sen.
W leczeniu sattwicznym wykorzystuję się naturę oraz siłę życiową, czyli zioła, dieta wegetariańska, mantry i medytacja. Często aby osiągnąć stan sattwiczny, należy przejść od tamas do radżas, tak jak wtedy, gdy osobę która tłumiła swoje cierpienie, trzeba pobudzić lub wstrząsnąć. Zdarza się, że osoba w histerii potrzebuje silnych ziół lub leków uspokajających, a zatem terapii o cechach tamas. W tym przypadku sattwa byłaby zbyt słaba.
Koniecznie należy określić, jak etap jest odpowiedni dla danej osoby. Osoba o charakterze tamas potrzebuje działania na zewnątrz, aby przełamać swoją inercję – nie można jej po prostu zalecić, by usiadła w ciszy i zaczęła medytować. W takich przypadkach potrzebne są metody aktywizujące. Potrzebny jest wówczas kontakt z drugą osobą.
Z kolei osobę o charakterze radżas należy zapoznać z medytacją poprzez praktyczną terapię polegającą na wykonywaniu asan jogi, intonowaniu mantr lub wizualizacji.
Wszyscy mamy w swoim umyśle cechy typu tamas, radża i sattwa. Niekiedy nasz umysł jest w stanie tamas, na przykład rankiem tuż po przebudzeniu lub po południu. Zawsze gdy czujemy otępienie lub przygnębienie, dominuje tamas. Radżas przejawia się wyraźnie, kiedy jesteśmy pobudzeni, niespokojni i nadaktywni, na przykład wtedy gdy pracujemy nad wieloma projektami. Sattwa dominuje, kiedy jesteśmy spokojni, wyciszeni lub naturalny sposób wchodzi w stan medytacji.
Przyglądając się sobie, powinniśmy spróbować dostrzec wszystkie trzy elementy w naszej naturze i zachowaniu oraz dążyć do rozwinięcia cech sattwicznych.
Zobacz eukaliptusowy olejek eteryczny Sattva w zielonysklep.com >> przejdź do sklepu
Przeczytaj także:
Opracowanie na podstawie:
Ajurweda i umysł. Uzdrawianie świadomości. David Frawley. Książka ukazała się w serii a-ajurweda.pl, nakładem wydawnictwa a-ti sp. z o.o., Kraków 2018.
Do nabycia w zielonysklep.com >> przejdź do sklepu