Welcome to a-ajurweda.pl - an information service on ayurveda in Polish

We are a Polish publisher of books on ayurveda and information service which aims to spread knowledge of Ayurveda in Poland. We run an Internet and stationary shop with books, natural and ayurvedic products. Our brands:

Please contact us...

Sales of products: sklep@a-ti.pl
Publishing: redakcja@a-ti.pl
Phone: +48 603 440 800

a-ti sp. z o.o
ul. Zamkowa 18/14
30-301 Kraków, Poland
Tax ID: PL 676 246 61 48

×
  • ajurweda
  • smaki
  • emocje
  • związki
sześć smaków, ajurweda, emocje, przyprawy
Smaki a emocje – czy jest pomiędzy nimi związek?

Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na rozszerzenie i zwężenie kanałów sensorycznych są smak i emocje. Sanskryckie słowo „rasa” oznacza zarówno smak, jak i uczucia. Są to zatem identyczne siły działające na różnych poziomach: smak jest dla ciała tym, czym emocje są dla umysłu.

 

 

Uczucie, które pojawia się w umyśle, zazwyczaj wytwarza w ciele odpowiadający mu smak, podobnie jak smak powstający po spożyciu potrawy zazwyczaj tworzy w umyśle odpowiadające mu uczucie. Jakie związki istnieją pomiędzy smakami, a emocjami?

Słodki – satysfakcja lub nasycenie, stąd powiedzenie „sukces jest słodkiego smaku”. Nadmierne spożywanie słodkiego smaku prowadzi do negatywnych aspektów: samozadowolenia i chciwości.

Kwaśny – poszukiwanie w świecie zewnętrznym rzeczy, które można posiąść. Smak ten sprawia, iż umysł chętnie ocenia przedmioty, by stwierdzić, czy warto je zdobyć. Brak umiaru w ocenianiu prowadzi do zawiści lub zazdrości.

Słony – radość życia, która zwiększa każdy rodzaj apetytu. Brak umiaru w cieszeniu się życiem prowadzi do hedonizmu, pragnienia, by doświadczać wszystkich dostępnych przyjemności zmysłowych.

Ostry – ekstrawertyzm, skłonność do ekscytacji, nadpobudliwość, pragnienie intensywnych doznań. Nadmiar podniet i pobudzających bodźców prowadzi do rozdrażnienia, zniecierpliwienia i gniewu.

Gorzki – brak satysfakcji prowadzący do poszukiwania zmian. Kiedy musisz przełknąć „gorzką pigułkę”, jej smak sprawia, że przestajesz się oszukiwać i jesteś zmuszony stawić czoła rzeczywistości. Nadmierne rozczarowanie prowadzi do frustracji, co utwierdza cię w goryczy.

Cierpki – introwertyzm, który odwraca uwagę umysłu od ekscytacji. Nadmiar introwertyzmu prowadzi do braku poczucia bezpieczeństwa, niepokoju i lęku. Cierpkość wywołuje skurcze, co sprawia, że „trzęsiesz się jak osika.

Twoja osobowość zawsze stara się zapewnić sobie jak największy komfort. Dąży do zaspokojenia, które daje słodki smak. Aby to uzyskać, wykorzystuje także inne smaki – rozgrzewające lub wychładzające, w zależności od potrzeby.

Smaki kwaśny, słony i ostry są rozgrzewające, natomiast słodki, gorzki i cierpki – wychładzające. Każda z odpowiadających im emocji jest odpowiednio gorąca lub zimna. Gorąco powoduje rozszerzanie się, a zimno kurczenie się.

Słodki, gorzki i cierpki to smaki wychładzające, a odpowiadające im uczucia są pełne chłodu i kojarzą się z kurczeniem się. Osłabiają pragnienie organizmu, by spożywać „nowe” rzeczy. Zaspokojenie lub samozadowolenie to emocje ograniczające, które zmniejszają pragnienie doznawania przyjemności. Brak zaspokojenia ogranicza, gdyż jest przyznaniem się, iż nie możemy doświadczyć przyjemności za pomocą zmysłów. Lęk – najsilniejsze ze wszystkich uczuć związanych z kurczeniem się – ogranicza wszystkie zmysły

Smaki kwaśny, słony i ostry są rozgrzewające, a odpowiadające im emocje są pełne żaru i wylewności. Nasilają pragnienie ciała, by spożywać pokarmy lub pochłaniać inne bodźce zmysłowe. Hedonizm to uczucie związane ze smakiem słonym. Zawiść lub zazdrość aktywnie pobudzają pragnienie umysłu, by doświadczać przyjemności. Gniew pośrednio zwiększa apetyt fizyczny i umysłowy dzięki temu, że wywołuje uczucie gorąca w całym ciele. Smak słony ma wręcz działanie odurzające i tak jak w przypadku wszystkich innych substancji psychoaktywnych istnieje ryzyko jego nadużycia.

Zobacz przyprawyzielonysklep.com

Opracowanie na podstawie:

Prakriti. Odkryj swoją prawdziwą naturę. Robert Svoboda, zielone wydawnictwo

 

 

Copyright © a-ti sp. z o.o. 2014
Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja:
VArts.pl