Welcome to a-ajurweda.pl - an information service on ayurveda in Polish

We are a Polish publisher of books on ayurveda and information service which aims to spread knowledge of Ayurveda in Poland. We run an Internet and stationary shop with books, natural and ayurvedic products. Our brands:

Please contact us...

Sales of products: sklep@a-ti.pl
Publishing: redakcja@a-ti.pl
Phone: +48 603 440 800

a-ti sp. z o.o
ul. Zamkowa 18/14
30-301 Kraków, Poland
Tax ID: PL 676 246 61 48

×
  • joga
  • ajurweda
  • hatha joga
  • medytacja
joga i ajurweda
Joga ajurwedyjska - co to takiego?

Jakie znaczenie ma joga w ajurwedzie? Jakie rodzaje jogi są najbardziej zalecane? Dlaczego tak ważne jest ajurwedyjskie spojrzenie na ciało oraz rozumienie umysłu? Czym jest joga uzdrawiania? Hatha joga, mantra joga, joga wiedzy - czym się różnią, na co zwracają uwagę? Sprawdź.

Ajurweda sama w sobie jest formą jogi. Można ją nazwać jogą uzdrawiania. Wykorzystuje ona elementy wszystkich rodzajów jogi, zależnie od poziomu, temperamentu, doszy danej osoby, aby pomóc w leczeniu, prowadzeniu odpowiedniego stylu życia oraz rozwoju duchowym. Tak więc prawdziwy praktyk ajurwedy musi być również joginem. Ma zestrojone ciało fizyczne, z umysłem i emocjami.

Ajurwedę należy praktykować jako karma jogę, jako rodzaj służby. Jej celem jest pomoc innym. Adept ajurwedy powinien mieć dobrą znajomość hatha jogi i rozumieć kwestie związane z asanami, oddechem i świadomością. Osoby zgłębiające ajurwedę powinny także studiować Jogasutry, poznawać swój organizm oraz umieć wykorzystać tą wiedzę.

Ajurweda stosuje także mantry – często mantry tradycyjne intonuje się podczas stosowania terapii ajurwedyjskich.

Ajurweda zaleca dźniana jogę – jogę wiedzy – do leczenia umysłu, co wymaga medytowania. Ajurweda to samouzdrawianie, które możliwe jest jedynie poprzez poznawanie siebie. Osoby studiujące ajurwedę powinny stosować ją jako narzędzie do badania siebie, nawet jeśli wymaga to bolesnego przyglądania się własnym błędom i ograniczeniom.

Oczywiście nie można oczekiwać, że praktyk ajurwedy będzie biegły we wszystkich tych rodzajach jogi, ale musi on przynajmniej mieć o nich podstawową wiedzę. Aby joga była kompletna, powinna także uwzględniać ajurwedę. Hatha joga jest niepełna bez ajurwedyjskiego spojrzenia na ciało. Radża joga jest niekompletna bez ajurwedyjskiego rozumienia umysłu.

We wszystkich rodzajach jogi należy uznać wagę właściwej diety i stosowania ziół jako narzędzia jogi, a także znaczenie ajurwedyjskich metod oczyszczania, takich jak pańća karma, jako narzędzi służących przygotowaniu ciała do praktyki jogi.

Zasadniczo jednak ajurweda jest wykorzystywana do uzdrawiania oraz oczyszczania ciała i umysłu, podczas gdy celem jogi jest doprowadzenie do samoświadomości, które zależy od oczyszczenia ciała i umysłu. W tym znaczeniu podstawą jogi powinna być ajurweda, a owocem ajurwedy powinna być joga.

 

Szukasz ziół, które pomogą wyciszyć umysł, pomogą w koncentracji i sprawią, że łatwiej będzie osiągnąć harmonię ciała i umysłu? Sprawdź naszą ofertę na zielonysklep.com

 

Przeczytaj także:

Zioła dla joginów

Pokarmy sattwiczne dla joginów

Odżywianie w praktyce jogi

 

Opracowanie na podstawie:

Joga i ajurweda. Samouzdrawianie i samourzeczywistnienie . David Frawley. Książka ukazała się nakładem wydawnictwa a-ti sp. z o.o., Kraków 2015.

Copyright © a-ti sp. z o.o. 2014
Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja:
VArts.pl