Welcome to a-ajurweda.pl - an information service on ayurveda in Polish

We are a Polish publisher of books on ayurveda and information service which aims to spread knowledge of Ayurveda in Poland. We run an Internet and stationary shop with books, natural and ayurvedic products. Our brands:

Please contact us...

Sales of products: sklep@a-ti.pl
Publishing: redakcja@a-ti.pl
Phone: +48 603 440 800

a-ti sp. z o.o
ul. Zamkowa 18/14
30-301 Kraków, Poland
Tax ID: PL 676 246 61 48

×
  • joga
  • ajurweda Kraków
  • asany
  • zdrowy styl życia
joga
Długość mięśni w jodze

Jedna z właściwości jogi polega na trenowaniu ciała w pozycjach, których nie przyjmujemy na co dzień. Czy istnieje coś wspólnego między zgięciem stawu kolanowego w virasanie a jego zgięciem w jakiejś pozycji w codziennym życiu, na przykład podczas schodzeniu po schodach?

Joga wykorzystuje pełne zakresy ruchów, których wykorzystanie zwiększa ogólne możliwości ciała. Choć wykonanie niektórych pozycja wymaga elastyczności nie zawsze posiadanej przez praktykującego, to już same próby rozciągania prowadzą często do rozciągnięcia i uelastycznienia ćwiczonych mięśni.

Ciało nie zawsze posiada zdolność wykonania ruchu w pełnym zakresie: nie zawsze jest ono przygotowane, zatem istnieje ryzyko uszkodzenia niektórych struktur.

Na szczęście mięśnie są tkanką, która posiada właściwości rozciągania, a niemal wszystkie pozycje wymagają wydłużenia jednego lub więcej mięśni.

Długość mięśnia ulega zmianie: zależy od predyspozycji danej osoby i od okoliczności. Mięsień rozciąga się przez fakt zaangażowania go w ruch przeciwny do jego pracy. Na przykład do rozciągnięcia dużego mięśnia pośladkowego, który jest prostownikiem biodrowym, należy zgiąć biodro.

Ruch rozciągający może wykonywać jedna z kości, do której przyczepia się mięsień: w mięśniu biodrowym, który jest zginaczem stawu biodrowego, ruch rozciągający może wykonać kość udowa (wyprost kości udowej) lub miednica (tyłopochylenie miednicy).

Ruch może być również wykonywany przez obie kości jednoczęśnie (wyprost kości udowej i tyłopochylenie miednicy w tym samym czasie).

 

Rozciąganie mięśnia dwustawowego

Jeśli mięsień jest przyczepiony do trzech kości, to w celu jego rozciągnięcia należy przeciwdziałać jego normalnemu działaniu na dwa stawy, które łączy. Na przykład mięsień prosty uda (grupy przedniej) jest przyczepiony do szczytu kości biodrowej, a na dole do kości piszczelowej. Przechodzi jednocześnie przez biodro i kolano. Aby go rozciągnąć trzeba zarówno wyprostować biodro, jak i zgiąć kolano. Jeśli wykonamy tylko jeden z tych dwóch ruchów, mięsień nie rozciągnie się.

 

Stan aktywności rozciągniętego mięśnia

Mięsień w trakcie ruchu rozciągającego może pozostać albo bierny (wówczas mówimy o właściwym rozciąganiu mięśnia), albo aktywny (mięsień napina się, ale występuje także ruch przeciwny – mowa wówczas o tzw. skurczu ekscentrycznym).

Mięsień nie rozciąga się poprzez własne działanie. Rozciągają go ruchy wytworzone przez siły zewnętrzne, które mogą być bardzo zróżnicowane.

Wydłużenie się błon powięzi powoduje napinanie włókien kolagenowych, które częściowo budują tkankę łączną błon. Te zaś mają tendencję do większego wyrównywania się.

Zobacz herbata Yogi Tea Black Chai w zielonysklep.com >> przejdź do sklepu

 

Przeczytaj także:

Kilka słów o mięśniach w jodze 

 

Opracowanie na podstawie:

Anatomia jogi. Praca mięśni w jodze. Książka ukazała się nakładem wydawnictwa a-ti sp. z o.o., Kraków 2019.

Do nabycia w zielonysklep.com >> przejdź do sklepu

Copyright © a-ti sp. z o.o. 2014
Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja:
VArts.pl