Welcome to a-ajurweda.pl - an information service on ayurveda in Polish

We are a Polish publisher of books on ayurveda and information service which aims to spread knowledge of Ayurveda in Poland. We run an Internet and stationary shop with books, natural and ayurvedic products. Our brands:

Please contact us...

Sales of products: sklep@a-ti.pl
Publishing: redakcja@a-ti.pl
Phone: +48 603 440 800

a-ti sp. z o.o
ul. Zamkowa 18/14
30-301 Kraków, Poland
Tax ID: PL 676 246 61 48

×
  • dieta wegańska
  • produkty naturalne
  • ajurweda Kraków
  • książki ajurwedyjskie
przepisy wegańskie
Dieta wegańska - część 1

Zupy, gorące herbaty, duszone warzywa, świeże oleje - co warto wprowadzić do wegańskiego jadłospisu osoby wata? Jakie pokarmy są bogate w składniki odżywcze? Jaki smak jest zalecany? Jakich produktów lepiej unikać? Co zrobić, by dieta była pożywna i pełnowartościowa? Sprawdź.

W pierwszej części artykułu bierzemy pod lupę doszę wata.

Osoby wata powinny przestrzegać dietę zawierającą pokarmy ciepłe, wilgotne, nawilżające i stabilizujące. Główną część jadłospisu powinny stanowić ugotowane i ciepłe zboża pełnoziarniste, zupy, potrawy duszone, ostre rozgrzewające przyprawy, gorące herbaty, curry, świeże oleje, surowe orzechy.

Należy unikać chleba na drożdżach i większości surowych pokarmów ze względu na to, że do ich strawienia potrzeba dużej ilości ognia trawiennego – właściwe proporcje to 25 procent surowych produktów i 75 procent gotowanych. Mimo to w klimacie cieplejszym i bardziej wilgotnym oraz w lecie osoby o konstytucji wata mogą sobie pozwolić na większą ilość surowych produktów.

W zimie oraz w chłodniejszym klimacie powinny jadać przede wszystkim ciepłe, gotowane posiłki.

Osoby wata powinny unikać fasoli ze względu na jej cierpkość, chyba że stanowi ona składnik dobrze przyprawionego dania, np. kiczadi. Należy gotować ją z dużą ilością kminu, imbiru, ostrych przypraw i wodorostów oraz namoczyć przed gotowaniem, aby była lżej strawna.

Ogień trawienny u osób wata jest zazwyczaj słaby, więc dobrze unikać niewłaściwego łączenia pokarmów. Na przykład świeże owoce należy zawsze jeść osobno i nie łączyć ich z żadnymi innymi pokarmami. Zaleca się spożywanie słodkich, soczystych owoców, namoczonych suszonych owoców, gotowanych owoców.

Dla osób wata najbardziej wskazany jest smak słony ze względu na jego właściwości rozgrzewające i natłuszczające oraz ziemisty charakter. Korzystne są też pokarmy kwaśne, takie jak śliwka ume czy surowa kapusta kiszona, spożywane w niewielkich ilościach.

Osoby wata mogą używać większości ziół i przypraw, gdyż mają one właściwości rozgrzewające. Nadmiar ostrych przypraw może podziałać wysuszająco i pobudzająco, a zatem zawsze, gdy jest to możliwe, zaleca się stosowanie świeżych ziół.

Nie należy jeść zbyt dużo surowych orzechów i nasion, ponieważ mogą być dla doszy wata zbyt ciężkostrawne.

Osoby wata powinny dodawać do swoich posiłków tak zwane superpokarmy bogate w składniki odżywcze, na przykład spirulinę, nasiona chia, jagody goi i sok z aloesu, przede wszystkim po południu, kiedy dosza wata jest najsilniejsza.

Posiłki dla doszy wata powinny być wilgotne, o miękkiej konsystencji. Codziennie dodawaj do potraw nieprzetworzony olej – jedna lub dwie łyżki oleju, zmieszane z miską zupy lub owsianki sprawią, że posiłek będzie pożywny, a skóra, stawy i tkanki zostaną nawilżone.

Do posiłków dobrze jest popijać ciepłą herbatę. Nie jedz surowych płatków lub musli – owsiankę zalewaj ciepłym mlekiem z orzechów lub zbóż (np. owsianym, migdałowym lub ryżowym).

Smak słodki stabilizuje doszę wata, ale nie należy go używać zbyt przesadnie. Substancje wskazane dla doszy wata to: syrop z brązowego ryżu, daktyle, sok z trzciny cukrowej, cukier jaggery, syrop klonowy, melasa.

Osoby wata w swojej diecie wegetariańskiej powinny unikać wszystkich cierpkich, suchych, zimnych i mrożonych potraw. Ponadto lepiej jest unikać nadmiaru owoców cytrusowych i kasz na zimno, sucharów, produktów marynowanych, większości rodzajów octu oraz substancji pobudzających, takich jak kawa, alkohol i biały cukier.

W następnej części artykułu opiszemy doszę pitta.

 

Zobacz spirulina Rainforest Foods w zielonysklep.com >> przejdź do sklepu

Zobacz chlorella Rainforest Foods w zielonysklep.com >> przejdź do sklepu

 

Przeczytaj także:

Pyszny hummus

Zielona zupa z awokado 

 

Opracowanie na podstawie:

Ajurwedyjska kuchnia dla wegan. Talya Lutzker. Książka ukazała się nakładem wydawnictwa a-ti sp. z o.o., Kraków 2015.

Do nabycia w zielonysklep.com >> przejdź do sklepu

Copyright © a-ti sp. z o.o. 2014
Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja:
VArts.pl