Według ajurwedy niestrawność to podłoże wszystkich chorób fizycznych. Ale niestrawność to także niezdolność do strawienia tego, co otrzymuje umysł. Czym różni się niestrawność fizyczna od niestrawności mentalnej? Jak objawia się niestrawność ciała i umysłu? Sprawdź.
Wszystkie choroby powstają pod wpływem połączenia czynników fizycznych, umysłowych i duchowych. Dolegliwość fizyczna zawsze nasila się pod wpływem emocji. Ostatecznie wszystkie schorzenia mają podłoże mentalne. Jeśli umysł zwycięży i będziemy lekceważyć sygnały płynące z ciała – wcześniej lub później organizm popadnie w chorobę. Nie można winić ciała za to, że zemściło się na umyśle.
Fizjologia umysłu jest odzwierciedleniem fizjologii ciała. Umysł ma też swoje własne pięć elementów:
Stabilność – umysłowy odpowiednik żywiołu ziemi.
Emocja – umysłowy odpowiednik żywiołu wody.
Umiejętność rozróżniania – umysłowy odpowiednik żywiołu ognia.
Pamięć – umysłowy odpowiednik żywiołu powietrza.
Pustka – umysłowy odpowiednik żywiołu przestrzeni.
Oto oznaki dobrego trawienia fizycznego:
Po spożyciu właściwej ilości pożywienia nie odczuwasz dyskomfortu.
Po jedzeniu nie odbija ci się gazami.
Po posiłku nie odczuwasz, że twój żołądek jest pełny przez zbyt długi czas.
Wypróżniasz się regularnie.
Po strawieniu fizyczny apetyt powraca o zwykłej porze. Nie masz ochoty na podjadanie między posiłkami.
Oto oznaki dobrego trawienia umysłowego:
Po spożyciu właściwej ilości wrażeń zmysłowych nie odczuwasz dyskomfortu umysłowego.
Twój umysł nie czuje się przepełniony ani znużony, ani też nie „odbija mu się” reakcjami na to, czego doświadczyłeś.
Podczas przetwarzania nowych informacji nie pojawiają się żadne niespodziewane, nieprzyjemne emocje.
Po zaspokajającym doświadczeniu śpisz głębokim snem, podczas którego nie dręczą cię niespokojne sny (świadczące o obecności ama w umyśle).
Pragnienie dalszego zaspokojenia zmysłowego pojawia się po upływie odpowiedniego czasu.
Niestrawność fizyczna może doprowadzić do niestrawności umysłowej i na odwrót, lecz najczęściej jedna towarzyszy drugiej. Ponieważ o wiele łatwiej jest kontrolować ciało niż umysł, ajurweda naucza, że trzeba najpierw oczyścić właśnie ciało i przywrócić w nim równowagę na tyle, na ile to możliwe, a następnie zająć się umysłem. Zrównoważone ciało wywiera harmonizujący wpływ na umysł.
Zobacz ashwagandha w proszku Aurospirul w zielonysklep.com >> przejdź do sklepu
Przeczytaj także:
Opracowanie na podstawie:
Prakriti. Odkryj swoją pierwotną naturę. Robert Svoboda. Książka ukazała się w serii ajurweda.pl, nakładem wydawnictwa a-ti sp. z o.o., Kraków 2013.
Do nabycia w zielonysklep.com >> przejdź do sklepu