Welcome to a-ajurweda.pl - an information service on ayurveda in Polish

We are a Polish publisher of books on ayurveda and information service which aims to spread knowledge of Ayurveda in Poland. We run an Internet and stationary shop with books, natural and ayurvedic products. Our brands:

Please contact us...

Sales of products: sklep@a-ti.pl
Publishing: redakcja@a-ti.pl
Phone: +48 603 440 800

a-ti sp. z o.o
ul. Zamkowa 18/14
30-301 Kraków, Poland
Tax ID: PL 676 246 61 48

×
  • umysł
  • joga
  • medytacja
  • ajurweda
medytacja
Umysł - od wzburzenia do spokoju

Co to znaczy sattwiczna natura umysłu? Czym jest radżas, a czym tamas? Co o lękach i niepokojach umysłu mówi ajurweda? Poznaj trzy typy mentalności według ajurwedy. Jak przejść od stanu pobudzonego i kontrolującego umysłu do spokoju, satysfakcji i zadowolenia? Sprawdź.

Kluczem do zdrowia, kreatywności i duchowości jest dominacja sattwy. Osoby o cechach sattwicznych charakteryzują się harmonijną naturą oraz łatwo się adaptują, co w dużym stopniu chroni je przed chorobami. Ludzie tacy dążą do równowagi i cieszą się spokojem umysłu. Postrzegają każdy przejaw życia jako doświadczenie, dzięki któremu się uczą i szukają tego, co dobre. Chorobę starają się zrozumieć, a nie zdławić.

Osoby o cechach radżas mają dużo energii, lecz spalają się z powodu nadaktywności. Ich umył jest wciąż pobudzony i rzadko spokojny. W większości spraw zajmują zdecydowane stanowisko i dążą do kontroli nad innymi. Są niecierpliwe i niekonsekwentne w rozwiązywaniu problemów. Niechętnie poświęcają czas na leczenie i nie biorą za nie odpowiedzialności, a za swoje problemy obwiniają innych.

Osoby o cechach radżas potrafią osiągać swoje cele i zasadniczo sprawują kontrolę nad swym życiem. Nie zdają sobie jednak sprawy ze swojego celu duchowego i w pogoni za szczęściem są zdominowane przez ego. Życie przynosi im różne wstrząsy, z których powodu cierpią.

Osoby  typu tamas cechują się głębokimi blokadami psychicznymi. Ich energia i emocje charakteryzują stagnacja i wyparcie. Zwykle nie wiedzą, co naprawdę jest ich problemem. Nie potrafią się o siebie zatroszczyć. Traktują swoją chorobę jako nieuniknioną i nie korzystają z metod, które mogłyby przynieść im ulgę. Nie lubią brać odpowiedzialności za swoje życie.

Ajurweda pokazuje, jak terapie uzdrawiające są powiązane z trzema gunami. Dzięki temu zyskujemy głębokie zrozumienie procesu uzdrawiania. Terapie sattwiczne są skuteczne dzięki cechom sattwicznym, takim jak miłość, spokój i brak przemocy. Terapie radżas działają dzięki cechom radżas czyli pobudzeniu, stymulacji i zapewnieniu energii. Terapie tamas oddziałują zaś dzięki cechom tamas, takim jak uspokojenie i sen.

W leczeniu sattwicznym wykorzystuję się naturę oraz siłę życiową, czyli zioła, dieta wegetariańska, mantry i medytacja. Często aby osiągnąć stan sattwiczny, należy przejść od tamas do radżas, tak jak wtedy, gdy osobę która tłumiła swoje cierpienie, trzeba pobudzić lub wstrząsnąć. Zdarza się, że osoba w histerii potrzebuje silnych ziół lub leków uspokajających, a zatem terapii o cechach tamas. W tym przypadku sattwa byłaby zbyt słaba.

Koniecznie należy określić, jak etap jest odpowiedni dla danej osoby. Osoba o charakterze tamas potrzebuje działania na zewnątrz, aby przełamać swoją inercję – nie można jej po prostu zalecić, by usiadła w ciszy i zaczęła medytować. W takich przypadkach potrzebne są metody aktywizujące. Potrzebny jest wówczas kontakt z drugą osobą.

Z kolei osobę o charakterze radżas należy zapoznać z medytacją poprzez praktyczną terapię polegającą na wykonywaniu asan jogi, intonowaniu mantr lub wizualizacji.

Wszyscy mamy w swoim umyśle cechy typu tamas, radża i sattwa. Niekiedy nasz umysł jest w stanie tamas, na przykład rankiem tuż po przebudzeniu lub po południu. Zawsze gdy czujemy otępienie lub przygnębienie, dominuje tamas. Radżas przejawia się wyraźnie, kiedy jesteśmy pobudzeni, niespokojni i nadaktywni, na przykład wtedy gdy pracujemy nad wieloma projektami. Sattwa dominuje, kiedy jesteśmy spokojni, wyciszeni lub naturalny sposób wchodzi w stan medytacji.

Przyglądając się sobie, powinniśmy spróbować dostrzec wszystkie trzy elementy w naszej naturze i zachowaniu oraz dążyć do rozwinięcia cech sattwicznych.

 

Zobacz eukaliptusowy olejek eteryczny Sattva w zielonysklep.com >> przejdź do sklepu

 

Przeczytaj także:

Natura umysłu - część 1

Natura umysłu - część 2

 

Opracowanie na podstawie:

Ajurweda i umysł. Uzdrawianie świadomości. David Frawley. Książka ukazała się w serii a-ajurweda.pl, nakładem wydawnictwa a-ti sp. z o.o., Kraków 2018.

Do nabycia w zielonysklep.com >> przejdź do sklepu

Copyright © a-ti sp. z o.o. 2014
Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja:
VArts.pl