Welcome to a-ajurweda.pl - an information service on ayurveda in Polish

We are a Polish publisher of books on ayurveda and information service which aims to spread knowledge of Ayurveda in Poland. We run an Internet and stationary shop with books, natural and ayurvedic products. Our brands:

Please contact us...

Sales of products: sklep@a-ti.pl
Publishing: redakcja@a-ti.pl
Phone: +48 603 440 800

a-ti sp. z o.o
ul. Zamkowa 18/14
30-301 Kraków, Poland
Tax ID: PL 676 246 61 48

×
  • zioła ajurwedyjskie
  • zdrowa dieta
  • kuchnia ajurwedyjska
  • przyprawy
kuchnia ajurwedyjska
Przyprawy na lato

Zioła i przyprawy to nieodłączny składnik kuchni ajurwedyjskiej. Jakie przyprawy są najlepsze na lato? Jakie zioła wprowadzić do diety dziecka? Jaki wpływ na nasz organizm mają przyprawy? Co warto wiedzieć o soli? Jak zrównoważyć dosze za pomocą ziół i przypraw? Przeczytaj.

Zioła i przyprawy, z racji przeważających smaków gorzkiego, ostrego i cierpkiego, których tak mało znajduje się w codziennej diecie, powinno dodawać się do każdego posiłku nie tylko po to, aby podnieść jego walory smakowe, ale także by zrównoważyć dominujące w kuchni inne smaki: słodki, kwaśny i słony.

Zioła o gorzkim smaku, takie jak arcydzięgiel, anyż, cykoria, oczyszczają i wysuszają organizm, ściągają nadmiar wody i płynów, balansują wszystkie 3 smaki, oczyszczają wątrobę, wzmagają apetyt. Smak gorzki buduje powietrze i przestrzeń, dzięki czemu jest lekki, suchy i wychładzający. Poprzez swoje właściwości redukuje kaphę i pittę, a zwiększa watę. Spożywany w nadmiarze, co rzadko się zdarza, wzmaga działanie doszy wata, a tym samym intensyfikuje zaburzenia z nią związane, w szczególności: drętwienie kończyn, wychudzenie, bóle i zawroty głowy, sztywność stawów, zmniejszenie wydzielania płynów ustrojowych. Smak gorzki uważa się za najlepszy ze smaków.

Cierpki zioła, hibiskus czy kurkuma, leczą wewnętrzne krwawienia, pomagają w gojeniu ran, zapobiegają starzeniu się skóry i oczyszczają wszystkie części ciała.

Złożony głównie z ognia i wiatru ostry smak przypraw, takich jak pieprz czy ostra papryka, zwiększa pittę i watę, redukuje natomiast poprzez swoje rozgrzewające, lekkie i wysuszające właściwości energię kapha. Ostry zwiększa apetyt, stymuluje trawienie, redukuje gazy, czyni pożywienie łatwiej strawnym i ma działanie antyseptyczne.

Dzieciom powinno się podawać więcej przypraw o gorzkim i cierpkim smaku, mniej tych ostrych, ale ostrożnie by nie przedawkować.

Najlepsze z ziół dla dzieci o konstytucji wata to: kmin, imbir, wszystkie gatunki pieprzu, bazylia, liść laurowy, kardamon, kminek, cynamon, kolendra, oregano. W mniejszej ilości powinno się stosować: nasiona kolendry, kozieradkę, kurkumę oraz wszystkie ostre przyprawy.

U dzieci z dominacją doszy pitta ziół należy używać z umiarem, bowiem można łatwo wytrącić pittę z równowagi. Pittę świetnie balansują świeża kolendra i pietruszka. Dobre będą również: kmin, mięta, rozmaryn, szafran, cynamon, liść laurowy, kurkuma, kardamon, kolendra, cynamon i koper włoski. Natomiast bazylia, gałka muszkatołowa, pieprz, czosnek, chilli, gorczyca, pieprz cayenne, papryka ostra nie nadają się do przyprawiania potraw maluchowi pitta.

Dzieci, u których w przewadze znajduje się dosza kapha, potrzebują dużej ilości przypraw do posiłku, ale nie tych, które należą do grupy bardzo ostrych. Łagodne, stymulujące trawienie przyprawy oraz imbir będą najlepszym wyborem.

Sól, zawierająca sód, jest potrzebna, ale w niewielkiej ilości. Soli należy podawać nie za mało, tak by zachować gospodarkę elektrolitową w należytej formie, ani nie za dużo, by nie doszło do zaburzenia pracy nerek ani kumulacji wody.

Sól zatrzymuje wodę w organizmie, co w nadmiarze prowadzi do nadciśnienia tętniczego, chorób serca. Jeśli jadasz kupowane, gotowe i przetworzone produkty, nie wiesz, ile soli tak naprawdę zawierają. Sól, podobnie jak cukier, z racji swoich konserwujących właściwości i przede wszystkim smaku znajduje się prawie wszędzie: od wędlin, zupek, sosów, pieczywa po płatki śniadaniowe i ciastka.

Nie syp soli do wszystkiego. Zastąp, przynajmniej częściowo, sól rozmaitymi przyprawami. Pamiętaj, by wprowadzać przyprawy stopniowo i w małych ilościach. Najlepsze rodzaje soli to różowa himalajska, zawierająca około 80 rożnych pierwiastków, morska z dużą zawartością jodu oraz kamienna, ale nieoczyszczona (po oczyszczeniu zostaje tylko chlorek sodu, a przecież nie tylko i te 2 pierwiastki chodzi w soli).

 

Zobacz sól himalajska w zielonysklep.com >> przejdź do sklepu

Zobacz sól czarna w zielonysklep.com >> przejdź do sklepu

 

Przeczytaj także:

Wiosenne szaleństwo gotowania

Przyprawy w pigułce

 

Opracowanie na podstawie:

Świadome macierzyństwo z ajurwedą. Shivani Sood, Monika Ptak-Korbacz. Książka ukazała się nakładem wydawnictwa a-ti sp. z o.o., Kraków 2017.

Do nabycia w zielonysklep.com >> przejdź do sklepu

Copyright © a-ti sp. z o.o. 2014
Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja:
VArts.pl